In haar boek “Education on the Dalton Plan” schrijft Helen Parkhurst dat het voor kinderen niet natuurlijk is om stil te moeten zitten en te luisteren en ook nog te leren. Ze geeft aan dat iedere leerling de mogelijkheid moet hebben om zelf werk aan te nemen, te organiseren en zelf te doen. Dat alles in het eigen tempo.
Parkhurst merkte als jonge juf al bij haar eerste experimenten (in 1904) op, dat als de leerlingen de vrijheid krijgen om zelf te werken in eigen tempo en elkaar te helpen hun ijver daardoor groter werd. De kinderen werkten met meer plezier en leerden meer. In plaats van de verantwoordelijkheid uit handen te nemen, legde ze die verantwoordelijkheid de leerlingen in handen.
Bij KC De Kring laten we de leerlingen, jong en oud, op basis van verworven en verkregen vertrouwen, zelf in een passende mate van vrijheid en verantwoordelijkheid taken organiseren en uitvoeren. We stellen duidelijke kaders en die worden door alle Daltonleerkrachten op dezelfde wijze geïnterpreteerd. Deze aanpak geeft structuur, duidelijkheid en ruimte voor eigenaarschap.
Voorbeelden van deze aanpak zijn Dalton keuzewerk, het plannen van de weektaak op basis van persoonlijke doelen en behoefte aan instructie, vrije instructiebord en vrije werkplekken.