Om in de tijd van nú, maar ook zéker voor de tijd van later, een goede balans te kunnen vinden én houden tussen eisen, behoeften en plichten, zijn wij onze hele basisschooltijd actief aan de slag met het ontwikkelen van executieve functies. Op die manier leren wij ons gedrag en handelen effectief en doelmatig aan te sturen.
Leren plannen en organiseren is daarbij een belangrijke vaardigheid. Wij maken gebruik van dagkleuren, zodat onze leerlingen van jongs af aan leren hoe ze de week kunnen overzien.
- Maandag: rode dag
- Dinsdag: blauwe dag
- Woensdag: gele dag
- Donderdag: groene dag
- Vrijdag: paarse dag
Op onze school leren en leven we samen, we zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. En dat is prima! Verschillen mogen er zijn, zij maken ons rijk!
Om op een efficiënte wijze met deze verschillende behoeften om te gaan, maken wij gebruik van het Daltonblokje (bovenbouw). Wanneer onze leerlingen aan hun weektaak werken, zetten ze dit blokje actief in. Op die manier geven ze aan ons én aan hun medeleerlingen aan hoeveel instructie ze willen en of ze willen deelnemen.
- Rood: Ik wil niet gestoord worden en heb geen hulp nodig.
- Groen: Ik heb geen hulp nodig, ik ben bereid om mijn taak te onderbreken om een ander te helpen.
- ? : Ik heb behoefte aan instructie, ik accepteer hulp van een ander.
We hebben geoormerkte materialenkasten, waar leerlingen ondersteunende middelen kunnen pakken tijdens de zelfstandige verwerking van aangeboden leerstof.